Greške prilikom obavljanja nužde i boravka u toaletu !!!

 



1. Zapostavljanje učenja dove prije ulaska u toalet i nakon izlaska iz njega


Mnogi muslimani nikad nisu čuli da postoje dove koje se uče prilikom ulaska u tolaet. Njima se traži od Uzvišenog Allaha da zaštiti insana tokom boravka u nužniku od džina i šejtana, jer su to nečista mjesta, na kojima se oni okupljaju. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, potvrdio je da su nužnici mjesta okupljanja džina i šejtana, pa trebamo znati kako se može zaštititi od njihovog zla.

Od Zejda ibn Erkama, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Doista su nužnici (sva mjesta za obavljanje velike i male nužde) mjesta okupljanja šejtana, zato kad neko od vas uđe u takvo mjesto, neka kaže: ‘Allahumme, inni e‛uzu bike minel-hubsi (u drugom rivajetu: minel-hubusi) vel-habais (Gospodaru, sačuvaj me muških i ženskih džina i šejtana).’“ 


a) Prije nego što čovjek uđe u nužnik propisano je da kaže "bismillah" kako bi onemogućio džinima i šejtanima viđenje njegovih stidnih dijelove tijela.

Od Alije, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ‘Zastor između džinskih očiju i stidnih dijelova Ademovih potomaka jeste da prilikom ulaska u nužnik kažu: „Bismillah.“’“ 


b) Potom će proučiti dovu zabilježenu od Allahovog Poslanika, a koju je učio prilikom/prije ulaska u nužnik

Od Enesa, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prilikom ulaska u nužnik govorio: „Allahumme, inni e‛uzu bike minel-hubsi (u drugom rivajetu: minel-hubusi) vel-habais (Gospodaru, sačuvaj me muških i ženskih džina i šejtana).“ 


اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْخُبْثِ وَالْخَبَائِثِ


اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الخُبُثِ وَالخَبَائِثِ


c) Nakon što završi s nuždom i izađe iz nužnika, propisano je da kaže kratku dovu:

Od Aiše, r.a., prenosi se da bi Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nakon izlaska iz nužnika govorio: „Gufraneke (Gospodaru, molim Te za Tvoj oprost).“ 

غُفْرَانَكَ


Možda se neko i zapita u čemu je mudrost toga da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, tražio oprost od grijeha nakon izlaska iz nužnika.


Odgovor nalazimo u komentarima na ovaj hadis.

Rekao je poznati učenjak hanefijske pravne škole Bedruddin el-Ajni: „Ako bi bilo rečeno: ‘Šta je mudrost u tome da se uči ova dova prilikom izlaska iz nužnika?’ ja kažem: postoji više tumačenja toga. Prvo, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, tražio oprost jer je ostavio spominjanje Allaha u nužniku tokom obavljanja nužde; kao da je smatrao da je zakazao kad je riječ o tome i ubrajao to sebi u grijeh, pa je pokušao to nadomjestiti istigfarom, odnosno ovom dovom. Drugo, tražio je oprost jer je zakazao u zahvaljivanju na blagodatima. Uzvišeni Allah ga je nahranio, potom olakšao da to bude provareno, a zatim da nečistoća izađe iz njega, te je stoga smatrao da je njegova zahvala nedovoljna da bi dostigla prava ove blagodati, pa je požurio da se pokaje (učeći ovu dovu).“ 

Slično su spomenuli još neki učenjaci: El-Hatabi, Es-Sujuti, Es-Sindi, El-Mubarekfuri i drugi. 


2. Čišćenje nakon nužde desnom rukom


Jedan od općih islamskih principa jeste i to da se desnom rukom čine lijepe stvari, a lijevom neugodne.

Stoga je propisano da se čovjek nakon obavljanja nužde očisti lijevom rukom. Činjenje toga desnom rukom smatra se greškom jer se jasno protivi zabrani Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.

Od Ebu Katade, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Kad neko od vas mokri, neka ne dodiruje spolni organ desnicom i neka se ne čisti tom rukom nakon nužde, a kad pije vodu, neka ne puše u posudu.“ 


3. Otkrivanje stidnih mjesta pred drugima prilikom obavljanja nužde


Musliman bi trebao poznavati granice stidnih dijelova tijela koje ne smije pokazivati ni pred muškarcima ni pred ženama. Granice stidnih djelova tijela muškarca pred muškarcima, po velikom broju učenjaka, jesu ono što je između pupka i koljena, s određenim pojašnjenjima spadaju li i pupak i koljeno u njih. Prema tome, musliman bi se trebao maksimalno truditi da njegov avret ne vidi niko, osim njegove supruge. Iz ovoga je vidljiva greška onih ljudi koji obavljaju nuždu pred drugima, otkrivenog avreta. 

Od Ebu Seida El-Hudrija, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Neka muškarci ne gledaju u avrete (stidne dijelove tijela) drugog muškarca i neka žene ne gledaju u avrete drugih žena.“ 


4. Nečuvanje od mokraće


Mnogo je onih koji nisu svjesni da je obaveza muslimanu da prilikom obavljanja nužde strogo pazi da nešto od nečistoće ne dopre na njegovu odjeću ili tijelo, pa makar to bilo i zanemarivo, kao sitne kapljice koje se odbijaju od zemlje ili tvrde podloge na kojoj insan obavlja fiziološku potrebu. 

Od Ebu Hurejre, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Većina kaburske patnje je zbog (nečuvanja od) mokraće.“ 


5. Izostavljanje čišćenja nakon nužde


Kao što ima mnogo onih koji se ne čuvaju od nečistoće tokom obavljanja nužde, tako ima i onih koji se ne čiste nakon obavljene nužde, naročito kada je riječ o čišćenju od mokraće. Mnogo ljudi čisti se samo od izmeta (nakon velike nužde), dok isto ne čine nakon mokrenja (male nužde), što je veoma opasno i jasno se suprotstavlja naredbi čišćenja i čuvanja od mokraće.

Od Ibn Abbasa, r.a., prenosi se da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, prošao pored dva kabura, a zatim rekao: „Ova dvojica se, doista, kažnjavaju, a ne kažnjavaju se zbog nečega teškog po njih. Jedan od njih nije se čuvao (čistio od mokraće), dok je drugi činio nemimet (prenosio tuđe riječi kako bi zavadio dvije strane).“ 


6. Uvjerenje da čišćenje papirom/kamenom u prisustvu vode nije validno


Dio ljudi, u neznanju (a, vjerujem, s dobrim namjerama), smatra da je neispravno čišćenje nakon nužde nečim mimo vode, kao što je toalet-papir. Treba znati da je validno čišćenje nakon nužde nečim čistim, kao što je toalet-papir, pa makar insan imao na raspolaganju vode kojom to može učiniti (normalno, pod uvjetom da to bude na način koji su učenjaci naveli). 

Stalnoj komisiji za fetve u Saudijskoj Arabiji postavljeno je sljedeće pitanje: „Mi u Velikoj Britaniji koristimo maramice i (toaletni) papir za čišćenje u nužnicima/kupatilima, pa je li obavezna upotreba vode nakon upotrebe maramica ili nije? Odgovor je bio: „Dozvoljena je upotreba maramica, papira i sličnog u čišćenju nakon nužde i to je dovoljno ako očiste mjesto (nečistoće), bez obzira na to je li riječ o prednjem ili stražnjem otvoru. Najbolje je da bude neparan broj onoga što se koristi za čišćenje i ne smije biti manje od tri potiranja, a nije obavezna upotreba vode nakon toga, ali je sunnet/pohvalno.“ 

Ako je Allahov Poslanik dopustio da se ljudi u njihovom vremenu čiste od obje fiziološke potrebe kamenom, onda je mnogo prioritetnije da je to dopušteno činiti maramicom, znajući koliko je čišćenje papirom efikasnije i potpunije od čišćenja kamenom. 

Ovo pitanje posebno nam može biti potrebno ako putujemo u zemlje gdje ljudi u nužnicima ne ugrađuju česme, nego je u njima toalet-papir.


7. Okretanje prema kibli prilikom obavljanja nužde 


Vjernik bi trebao znati da je jedan od propisa koji se vežu za poglavlje obavljanja nužde i to da je sunnetom Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, zabranjeno da se prilikom obavljanja fiziološke potrebe okrene prema Kabi. Mnogo je muslimana koji to ne znaju i nerijetko to krše. Zabrana se odnosi na okretanje u pravcu kible bez obzira na to je li se okrenuo prsima ili leđima i je li riječ o velikoj ili maloj nuždi. Zabrana se odnosi prvenstveno na osobu koja nuždu obavlja na otvorenome, a prema određenom broju učenjaka, i na onoga ko to čini i unutar nužnika. Stoga bi se vjernik trebao maksimalno potruditi da se nikad tokom obavljanja nužde ne okreće u pravcu Kabe, bilo na otvorenom ili u nužnicima, i bez obzira na to okreće li se prsima ili leđima.

Od Ebu Ejjuba, r.a., prenosi se da je kazao: „Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ‘Kad neko od vas uđe u mjesto obavljanja nužde, nemojte se okretati prema kibli ni prsima ni leđima, činili malu ili veliku nuždu, nego se okrenite istočno ili zapadno.’“ 


8. Obavljanje nužde po putevima, hladovima i mjestima okupljanja ljudi


Jedna od grešaka koja se veže za ovo poglavlje jest i obavljanje velike i male nužde po putevima, hladovima u kojima ljudi odmaraju ili na javnim mjestima gdje se ljudi okupljaju i kuda prolaze. Islam zabranjuje takav postupak. Razlog je više nego jednostavan: time se uznemiravaju ljudi, a islam poziva na maksimalno udaljavanje od bilo kakvog uznemiravanja drugih.

Od Ebu Hurejre, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Čuvajte se dva djela zbog kojih će vas ljudi proklinjati.“ Rekli su: „A koja su to dva djela, Allahov Poslaniče?“ Kazao je: „Vršenje nužde po putevima kojima ljudi hode ljudi ili u hladovima u kojima se odmaraju.“

Priredio: Elvedin Pezić 

Izvor: Zvanična Facebook stranica Elvedin Pezić